O teatrze… Od starożytności do współczesności
Projekt edukacyjny
„O teatrze… Od starożytności do współczesności”
zakończony…
W czerwcu zakończył się projekt edukacyjny „O teatrze…”. Uczestniczyło w nim 16 osób z klas drugich. Celem projektu było:
- poznanie wybranych elementów, kierunków i form teatralnych
- poznanie tworzywa teatralnego; zwrócenie uwagi na ruch sceniczny i gradację uczuć
- zwiększenie poziomu aktywności kulturalnej i kreatywności oraz zdolności twórczego myślenia
- wskazywanie i utrwalenie różnorodnych form spędzania czasu wolnego
Uczniowie realizowali projekt pod opieką nauczycielek języka polskiego: Magdaleny Mamij i Anny Lewandowskiej.
W programie:
Warsztaty z Joanną Łuczyńską:
- Ruch sceniczny (świadomość własnego ciała, wyrażania uczuć i emocji poprzez ruch na scenie)
- Emisja głosu (prawidłowy tor oddechowy, usprawnianie fonacji i artykulacji)
- Cykl wykładów i warsztatów z Elżbietą Bock – Łuczyńską:
- Cechy teatru antycznego na podstawie tragedii Ajschylosa „Ofiarnice”.
- Średniowieczna scena symultaniczna na przykładzie „Dialogu na Boże Narodzenie”.
- Włoska komedia dell’arte. Tradycje, rozwój oraz nawiązania w paradach literackich (na przykładzie „Parad” Jana Potockiego).
- Teatr realistyczny końca XIX i początku XX wieku. Omówienie cech na przykładzie „Nory” Ibsena. Możliwości i otwartość współczesnego teatru jako dziedzictwo
- Wielkiej Reformy Teatru i II Reformy Teatru.
- Po teoretycznym wprowadzeniu realizacja scenki.
PONADTO:
- Próby charakteryzatorskie (dobór postaci, atrybutów, rekwizytów)
- Uczestnictwo w musicalu „W obliczu chaosu”
– na motywach biblijnych - Wysłuchanie wykładu o teatrze ilustrowanego scenkami teatru „Intermedium”
- Lekcja teatralna po spektaklu„FIKSUM DYRDUM” w reżyserii Grażyny Kaznowskiej (Teatr w Drodze AGRADA). Dyskusja z aktorem i reżyserem
- Ćwiczenia dykcyjne
Projekt „O teatrze…” znakomicie uzupełniał treści programowe przewidziane w gimnazjum na temat historii teatru. Największym atutem zajęć była praca ze specjalistami: p. Elżbietą Bock – Łuczyńską (założycielką głogowskiego teatru Intermedium) oraz jej córką – Joanną Łuczyńską (aktorką teatru Intermedium). Uczniowie chętnie brali udział w zajęciach, które były połączeniem teorii i praktyki. Mieli możliwość poznania tworzywa aktorskiego, mogli wcielić się w role bohaterów czytanych tekstów. Poznali zasady prawidłowego oddychania, emisji głosu i dykcji. Mamy nadzieję, że zdobyta wiedza i umiejętności zaprocentują w dalszej edukacji młodzieży.